Τι είναι επιτυχία;

Τον τελευταίο καιρό πολλοί από τους φίλους και γνωστούς μου, που είναι περίπου στην ηλικία μου, έχουν δεχθεί επαγγελματικές προτάσεις που πολλοί συνάδελφοί τους θα ζήλευαν. Μία από αυτές τις φίλες, δικηγόρος που έχει σπουδάσει διεθνές δίκαιο, μετακόμισε πρόσφατα στη Χάγη, για να ξεκινήσει στην «δουλειά των ονείρων της», στο διεθνές δικαστήριο. Ένας άλλος φίλος πρόσφατα είχε μια πρόταση από ένα πανεπιστήμιο – συμπτωματικά πάλι στην Ολλανδία – για να εργαστεί επί πενταετία ως ερευνητής στο αγαπημένο του αντικείμενο (όποιος γνωρίζει τον χώρο της έρευνας καταλαβαίνει πόσο σπάνιο είναι ένα πενταετές συμβόλαιο!). Κάποιος άλλος μετακόμισε στο Λονδίνο όπου ξεκίνησε να εργάζεται σε μια μεγάλη εταιρία, με παχυλό μισθό, επαγγελματικά ταξίδια και όλα αυτά που μια τέτοια θέση συνεπάγεται.

Εγώ λοιπόν, με το συμβόλαιό μου να λήγει σε κάτι παραπάνω από ένα χρόνο, μην έχοντας καταφέρει να παράγω κάτι δημοσιεύσιμο τους 8 αυτούς μήνες που είμαι σε αυτή τη δουλειά, έπιασα τον εαυτό μου να με συγκρίνει με αυτούς τους επιτυχημένους φίλους και γνωστούς, και να αρχίζει να πέφτει σε μια κατάσταση απογοήτευσης γιατί ίσως τελικά δεν ανήκω σε αυτήν την κάστα των επιτυχημένων. Θα προσπεράσω εδώ το γεγονός ότι είναι τελείως άστοχο να συγκρίνει κανείς τον εαυτό του με άλλους, κάτι στο οποίο έχω αναφερθεί παλιότερα. Γιατί όλη αυτή η απογοήτευση; Γιατί νιώθω αποτυχημένη;

Αυτός που μου έδωσε την απάντηση ήταν τελικά ο Urban, ο οποίος όπως σας έχω πει γενικά δεν μιλάει πολύ, και δεν ασχολείται με θέματα ψυχολογίας. Ωστόσο, όπως θα διαπιστώσετε αμέσως, όταν έχει κάτι να πει αυτό το κάτι αξίζει να ακουστεί.

Μου είπε λοιπόν ότι σήμερα το πρωί εμείς πήγαμε βόλτα στην αγορά της Γκρενόμπλ, και αγοράσαμε πολλά φρέσκα λαχανικά. Μετά καθίσαμε στην κουζίνα μας και δώσαμε στη μικρή μας να καθαρίζει φρέσκο αρακά (κάτι το οποίο κατάφερε αρκετά καλά, παρόλο που δεν είναι καλά καλά 2 ετών – ας περηφανευθώ κι εγώ η μάνα). Εγώ μαγείρεψα τα ολόφρεσκα και ευωδιαστά κολοκυθάκια που αγοράσαμε, με δυόσμο από τη γλαστρούλα που έχουμε στο περβάζι μας, ταχτοποίησα τα άλλα λαχανικά και μυρωδικά, και έπειτα αποφασίσαμε ότι θα πάμε πάλι βόλτα το απογευματάκι, έτσι ωραίος που είναι ο καιρός. 
Κατάλαβες τώρα; μου λέει ο Urban. Όλοι αυτοί οι επιτυχημένοι άνθρωποι μάλλον δεν κάθονται να καθαρίσουν αρακά, δεν πάνε μεγάλες βόλτες, δεν περνάνε τα βράδια τους χαλαρά μπροστά στην τηλεόραση ή γράφοντας στο blog τους ή παρέα με τον σύντροφό τους ή μαγειρεύοντας, δεν παίζουν δυο-τρεις ώρες την ημέρα με τα παιδιά τους. Μπορεί να κάνουν κάποια από αυτά τα πράγματα, αλλά σήμερα επιτυχία σημαίνει – ας πούμε – από 50 ώρες εργασίας την εβδομάδα και πάνω. Και ακόμα κι αν επενδύσεις αυτές τις ώρες και παραπάνω, δεν είναι καθόλου σίγουρη η επιτυχία.

Δεν θέλω να κάνω γενικεύσεις, και δεν θέλω να πω ότι όλοι οι επιτυχημένοι άνθρωποι έχουν θυσιάσει πάρα πολλά στην προσωπική τους ζωή. Κάποιοι έχουν κάνει πολλές θυσίες, άλλοι λιγότερες. Ωστόσο η ουσία αυτού που μου είπε ο Urban είναι ότι αν θέλω να είμαι επιτυχημένη, σίγουρα θα πρέπει να θυσιάσω κάποια από τα πολλά άλλα πράγματα που κάνω εκτός δουλειάς. Μένει να αποφασίσω: είναι αυτό κάτι που επιθυμώ;

3 thoughts on “Τι είναι επιτυχία;

  1. Xmm tin kaluteri ataka mou tin eixe pei mia fili: «o kathenas exei tous ruthmous tou».
    I alitheia einai oti gia ton kathena epituxia mporei na einai entelos diaforetika pragmata. Gia kapoion mporei na einai na doulepsei se mia megaloetaireia kai na kanei polla taksidia, gia kapoion allon, na kanei oikogeneia kai gia kapoion trito, na kanei taksidia kai meta apo kairo, na grafei vivlia me vasi ta taksidia tou. Stoxous kai oneira exei o kathenas mas kai sigoura xreiazetai douleia gia ol’auta. Alla skepsou, opos esu mporei na les oti ego akoma (tonizontas to akoma xexe 😉 ) den exo paragei kati dimosieusimo, kapoios allos mporei na vlepei esena, i akoma kai allous anthropous kai na skeftetai oti den exei kanei akoma oikogeneia, oute kan sxesi, gia paradeigma.
    Ki ena teleutaio pou thelo na po exei na kanei me tin ilikia. Prosopika mou ti dinei i oli fasi pou mas pernane esto kai uposuneidita oti mexri ta trianta prepei na exeis kanei kapoia pragmata. Theoro oti kathe anthropos einai monadiki periptosi kai exei ti diki tou poreia sti zoi, xoris tetoious periorismous. Entaksei, de leo, fusika uparxoun kai pragmata pou de mporeis na kaneis apo mia ilikia kai meta, alla auto pou thelo na po me liga logia, einai oti mporei enas anthropos na petuxei kati pou thelei kai sta 35 kai sta 40 ktl. Alloste den ksereis pou tha vrisketai ki o kathenas meta apo xronia. I zoi einai aprovlepti 😉

    • Μου έφτιαξες τη διάθεση μεσημεριάτικα 🙂 τι ωραίο και αισιόδοξο σχόλιο, θα βάλω τα δυνατά μου να σκέφτομαι με αυτόν ακριβώς τον τρόπο!

Σχολιάστε

