Όχι πια δίαιτα, όχι πια ανορεξία, ή αλλιώς: άλλη μια αποτυχία της σημερινής κοινωνίας να μεγαλώνει ψυχικά υγιή παιδιά

«Σκόνταψα» τις προάλλες πάνω σε μια βρεττανική έρευνα σχετικά με την εικόνα που έχουμε για το σώμα μας, και περιττό να σας πω ότι τα αποτελέσματα με έκαναν να φρίξω και να αγανακτήσω. Δεν με νοιάζει τόσο πολύ το ότι 60% των ενηλίκων είναι δυσαρεστημένοι από το σώμα τους, αλλά κυρίως στατιστικές που λένε ότι ένα στα τέσσερα κορίτσια μέχρι 7 ετών έχει προσπαθήσει να κάνει δίαιτα – και τα ποσοστά αυξάνονται κατά πολύ στην εφηβική ηλικία.

Δεν φτάνει που ο κόσμος της μόδας μας έχει κάνει πλύση εγκεφάλου με ένα μοντέλο σώματος το οποίο είναι όχι μόνο μη ρεαλιστικό, αλλά και αρρωστημένο, το περνάμε κιόλας και στα παιδιά μας. Και είναι κι αυτό ένα από τα πράγματα που δεν τα κάνουμε συνειδητά, αλλά παραδειγματίζουμε με τη συμπεριφορά και τις συνήθειές μας. Για παράδειγμα, ακούω συχνά την πεθερά μου να μου λέει ότι η κόρη της κουνιάδας μου δεν τρώει, και μάλλον αυτό οφείλεται στο ότι η μητέρα είναι σε διαρκή δίαιτα. Το παράλογο σκηνικό: η μαμά να κυνηγάει το παιδί για να φάει τρία μακαρόνια, ενώ η ίδια αρνείται να φάει προκειμένου να έχει μέση 50 εκατοστών.

Παραδείγματα της καθημερινής πλύσης εγκεφάλου που ανέφερα υπάρχουν πολλά. Οποιαδήποτε τηλεοπτική σειρά και να δει κανείς, ιδιαίτερα αν προέρχεται από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, αναπαριστά έναν κόσμο όπου οι γυναίκες είναι περίπου 1,80m, με σιλουέτες αφύσικα μακρόστενες. Τόσο που βλέπεις τηλεόραση και πιάνεις τον εαυτό σου να έχει ένα διαρκές άβολο συναίσθημα – είναι αυτός ο ίδιος πλανήτης στον οποίο ζω; Ο εγκέφαλός μας είναι εκπαιδευμένος να διακρίνει τις ασυναρτησίες του περιβάλλοντός μας – και το να βλέπεις μια σαραντάρα νοικοκυρά με τρία παιδιά, με κοιλιά πλάκα και στήθη σαν να μην έχει περάσει ούτε μια μέρα από την εφηβεία της είναι κάτι στο οποίο ο δικός μου τουλάχιστον εγκέφαλος επαναστατεί και με κάνει να κλείνω την τηλεόραση. Ναι μεν υπάρχουν και εξαιρέσεις γύρω μας, αλλά όλοι γνωρίζουμε πως το σώμα μιας γυναίκας αλλάζει και με την ηλικία και με την εγκυμοσύνη. Τα πρότυπα είναι μη ρεαλιστικά και προκαλούν διαρκές άχγος. Γιατί να μην είμαστε περήφανες για τις ραγάδες μας, εμείς που φέραμε στον κόσμο ένα παιδί;

Και το πράγμα δε μένει εκεί: θέλουν να μας πείσουν ότι οι σκελετωμένοι άνθρωποι που παραπέμπουν σε εικόνες στρατοπέδων συγκεντρώσεως είναι ελκυστικοί. Προκαλώ τους άντρες της παρέας να μου πουν τι ακριβώς μπορεί να είναι ελκυστικό σε αυτήν τη γυναίκα (η οποία είναι η γνωστή Teri Hatcher, πρωταγωνίστρια στη δημοφιλή σειρά Desparate Housewives):

Αν δεν έχετε δει τη σειρά θα ήθελα να σας πληροφορήσω ότι έτσι εμφανίζεται η εν λόγω ηθοποιός σε μεγάλο μέρος της σειράς, ενώ πλείστοι συμπρωταγωνιστές της σπεύδουν να την θαυμάσουν επειδή τη θεωρούν πολύ ελκυστική. Ξέρετε εσείς κάποιον άντρα στον πραγματικό κόσμο που ζούμε όλοι εμείς οι εκτός Hollywood, που να του αρέσουν οι γυναίκες-σκελετοί; Εγώ πάντως όχι.

Αλλά ας πούμε ότι δεν ανοίγουμε την τηλεόραση. Πηγαίνοντας στη στάση του τραμ καθημερινά βλέπω συχνά την εξής διαφήμιση γνωστής αλυσίδας ρούχων:

Και συνεχίζουμε:

Σε ποιον ακριβώς πουλάνε ρούχα αυτοί οι άνθρωποι; Προφανώς σχεδόν καμία γυναίκα δε μοιάζει με ανθρώπινη κρεμάστρα, όπως η διεθνούς φήμης καλλονή Giselle Bundchen, η οποία εμφανίζεται στις παραπάνω εικόνες (σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία που βρήκα για το βάρος και το ύψος της, ο δείκτης μάζας σώματός της είναι 17.5, κάτι που την κατατάσσει ως υποσιτισμένο άτομο – δείτε λοιπόν ποια είναι τα πρότυπά μας). Αν κάνετε το πείραμα να κρύψετε με το δάχτυλό σας το κεφάλι της, πείτε μου ειλικρινά αν καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για γυναίκα και όχι για αγόρι στην εφηβεία. Αν θέλω να δω τα ρούχα στην κρεμάστρα πάω στο μαγαζί και τα βλέπω, ευχαριστώ πολύ. Στη διαφήμιση θα ήθελα να δω πώς θα έμοιαζαν τα ρούχα πάνω στο γυναικείο σώμα. Εκπληρώνει η παραπάνω διαφήμιση τον σκοπό αυτό;

Τελικά γιατί πουλάει όλο αυτό; Και, το σημαντικότερο, πώς επηρεάζει τα παιδιά μας; Οι διατροφικές διαταραχές στις μέρες μας παρουσιάζουν έξαρση, και εμείς αντί να αντισταθούμε, επικροτούμε τα αρρωστημένα πρότυπα και αισθανόμαστε άσχημα για τον εαυτό μας. Αφήνουμε να μας παρουσιάζουν γυναίκες αφύσικες και φωτογραφίες ρετουσαρισμένες πέρα από κάθε φυσικότητα. Για του λόγου το αληθές:

Τι θέλω τελικά για την κόρη μου; Δεν θέλω να έχει λανθασμένα πρότυπα ομορφιάς. Δεν θέλω να κάνει δίαιτα από την εφηβεία της. Θέλω να είναι υγιής, δραστήρια, και να μην έχει αρνητική εικόνα του σώματός της. Θέλω να τρέφεται υγιεινά, και να μην έχει την αρρωστημένη σχέση με το φαγητό που είχα εγώ στο μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου.  Θέλω δηλαδή, όπως κάθε γονιός, να μη μεγαλώσει με τα προβλήματα που μεγάλωσα εγώ! Και επειδή από παντού βομβαρδίζεται με διαφημίσεις και πρότυπα αρρωστημένα, όπως περιέγραψα παραπάνω, ο μοναδικός τρόπος τρόπος να το κάνω αυτό, είναι να τη διδάξω, πρώτα με το παράδειγμά μου, και έπειτα προσπαθώντας να βάλω κι εγώ ένα λιθαράκι στον αγώνα εναντίον της πλύσης εγκεφάλουν των διαφημιστικών εταιρειών.

Ομολογώ ότι κι εγώ έχω πέσει στην παγίδα των προσπαθειών αδυνατίσματος. Αλλά τελευταία συνειδητοποίησα ότι μου αρέσει ο εαυτός μου. Με τη χαλαρωμένη και στρογγυλή μετά-εγκυμοσύνης κοιλίτσα, η οποία – κακά τα ψέματα – δεν πρόκειται ποτέ να την ξεφορτωθώ, όση δίαιτα κι αν κάνω. Με τις ραγάδες μου τις τεράστιες και υπερήφανες, να μου θυμίζουν πού ακριβώς ήταν η μικρή μου μπέμπα και με κλώτσαγε, και πώς έβαζα το χέρι μου πάνω στο κεφαλάκι της, διερωτώμενη σε ποιον θα μοιάζει όταν θα γεννηθεί. Ποια επίπεδη, λεία κοιλιά να ζηλέψω;

‘Εχω πλέον ένα υγιές βάρος, τρέφομαι ισορροπημένα, κάνω γυμναστική σε τακτική βάση. Μου απομένει να πάρω την τελική απόφαση: Να σταματήσω τη δίαιτα.

Σχολιάστε

