Πράξεις 2: μαθήματα οδήγησης!

γράφει η Ιωάννα

fahrstunde

Με το δάσκαλο της οδήγησης μπροστά στο αυτοκίνητο. Μη λαμβάνετε υπόψιν σας το γεγονός ότι με περνάει ένα κεφάλι, ακόμα κι όταν στέκεται στην κατηφόρα.

«Θα γίνεις οδηγός καλύτερη από το μέσο όρο», μου είπε χθες ο δάσκαλος της οδήγησης. Η αλήθεια είναι ότι αυτό το βήμα το είχα καθυστερήσει πολύ, υπερβολικά πολύ. Μετά την αποτυχημένη προσπάθεια για δίπλωμα οδήγησης στην Ελλάδα πριν από 12 συναπτά έτη, και μετά από την εμπειρία τριών δασκάλων με νεύρα, οι οποίοι αντιμετώπιζαν τον μαθητή με φωνές και ύβρεις, μετά από μια αποτυχημένη εξέταση όπου κι εγώ η ίδια δεν είχα πιστέψει ότι θα έπαιρνα το δίπλωμα, ήρθε η ώρα που ήταν απαραίτητο, απολύτως απαραίτητο, να πάρω δίπλωμα.

Ζούμε σε χωριό, και οι μετακινήσεις με παιδιά είναι δύσκολες! Η συγκοινωνία είναι υπαρκτή και ικανοποιητική για ένα μη βιαστικό άτομο, αλλά για οικογένεια με παιδιά πραγματικά λείπουν απαραίτητες υποδομές. Ο σταθμός του τρένου δεν έχει ασανσέρ ή ράμπα, με αποτέλεσμα να αναγκάζεται κανείς ή να σηκώσει το καρότσι, ή να βασιστεί στην – πρόθυμη, ομολογουμένως! – βοήθεια των περαστικών.

Παράπονο δεν έχω, αλλά για περιπτώσεις ανάγκης, για τα ψώνια της εβδομάδας, για τα ραντεβού των παιδιών στους γιατρούς είναι απαραίτητο το δίπλωμα της οδήγησης. Και τώρα που πλέον ο Αντάρτης έχει κάπως μεγαλώσει και δε χρειάζεται συνέχεια το στήθος – και τη ζεστασιά – της μαμάς, είπα επιτέλους να αρχίσω τα μαθήματα.

Τι περίμενα τόσα χρόνια; Δεν ξέρω ούτε κι εγώ. Από τότε που ήμουν 20 ετών έχουν αλλάξει πολλά, και σίγουρα περίμενα να μην είμαι τόσο φοβισμένη, τόσο διστακτική, τόσο αβέβαιη. Δεν περίμενα να φοβάμαι πλέον μια εξέταση, παρόλο που οι πάμπολες εξετάσεις που έχω από τότε επιτυχώς περάσει ήταν εντελώς άλλης φύσεως. Αλλά δεν περίμενα και πολλά. Η αίσθηση που μου είχε μείνει από την αποτυχημένη προσπάθεια του 2002, ήταν ότι δεν μπορώ. Δεν τα καταφέρνω. Μάλλον δεν είμαι και τόσο καλή οδηγός.

Γιατί; Επειδή δεν είχα την ευκαιρία να αναπτύξω τη δεξιότητα αυτή με ηρεμία, χωρίς φωνές και θυμωμένα βλέμματα από τον τότε δάσκαλό μου.

Ο τωρινός μου δάσκαλος, ο Μάνφρεντ, είναι η προσωποποίηση της ηρεμίας. Ακόμα και σε κάποιες – λίγες – περιπτώσεις που τα πράγματα στο δρόμο έγιναν οριακά, η φωνή του ανέβηκε κάπως σε συχνότητα ώσπου να περάσει ο κίνδυνος, αλλά ο τόνος δεν άλλαξε. Δεν φωνάζει, δεν εκπλήσσεται, δεν δείχνει απογοήτευση αν ο μαθητής έχει μια κακή μέρα. Διαβεβαιώνει τον μαθητή ότι είναι φυσικό να κάνει λάθος, πάνω από μια φορά, μέχρι να δημιουργηθεί ο περίπλοκος αυτοματισμός των πολλαπλών ταυτόχρονων κινήσεων της οδήγησης. Βασίζεται στη θεωρία ότι οι άνθρωποι δεν είναι ρομπότ, και στη διαδικασία της εκμάθησης θα κάνει κανείς λάθη, θα μπερδευτεί, θα μπλοκάρει, θα χρειαστεί πολλή εξάσκηση. Είναι, εν ολίγοις, σωστός παιδαγωγός: είναι ο δάσκαλος οδήγησης που θα ήθελα τα παιδιά μου να είχαν!

Θα αναρωτηθείτε ίσως γιατί με απασχολεί τόσο πολύ αυτό το θέμα. «Αν είναι δυνατόν», έλεγα σήμερα στον Μάνφρεντ, καθώς έβαζα την τετάρτη με μεγάλη άνεση . «Πώς είναι δυνατόν να ήμουν τόσο μαγκωμένη, επί 12 ολόκληρα χρόνια! Δεν πιστεύω ότι είμαι πια και κάτω του μετρίου οδηγός!». «Τουναντίον», απάντησε εκείνος. «Μάλλον πας προς την άλλη κατεύθυνση», μου αποκρίθηκε.

Κι έτσι διαλύθηκαν τα τελευταία συννεφάκια, μετά από την δωδεκαετία της αμφιβολίας. Φυσικά έχω και καλές και κακές μέρες στο μάθημα της οδήγησης, αλλά το δίπλωμα δεν φαντάζει πια μακρινός στόχος. Όπου να’ναι…

3 thoughts on “Πράξεις 2: μαθήματα οδήγησης!

  1. Το τί κακό μπορούν να κάνουν ορισμένοι δάσκαλοι, λόγω δικής τους έλλειψης υπομονής, ειλικρινά μου τη δίνει! Μήπως αντί να σκεφτόσουνα ότι δεν είσαι καλή οδηγός και δε θα τα καταφέρεις, να σκεφτόσουνα ότι εκείνοι δεν ήταν καλοί δάσκαλοι; 😉

    • Επιπλέον, δεν είμαστε όλοι καλοί σε όλα. Η έλλειψη υπομονής τους, πέρα από χαρακτήρα, έχει να κάνει και με την τελειομανία, μη γίνουν λάθη. Μα τότε τι πας να μάθεις. Αν δεν έκανες λάθη, θα σήμαινε ότι το έχεις μάθει και άρα δε θα χρειαζόταν να σου δείξει κανείς. 😛

      • Και συγγνώμη, ένα τελευταίο: ο καθένας έχει τους ρυθμούς του!!!! Ουφ το’πα και ξαλάφρωσα 🙂

Σχολιάστε

